Synpunkter från Sollentunapartiet angående Översiktsplan för Sollentuna kommun. Svar på kommunens remiss


Det viktigaste med Översiktsplanen är att utveckla samhällsstrukturen och markanvändningen i kommunen på ett framtidsdugligt och miljömedvetet sätt.

På samma gång som det är viktigt att lösa dagens behov av bostäder, arbetsplatser, service och vägar måste kommunen spara resurser och mark så att det finns möjligheter för en framtida utveckling. Det måste finnas möjligheter att bygga även om några hundra år.

Nybyggnation bör i första hand ske i goda kollektivlägen och vid våra kommundels-centra. Detta för att kunna bevara fina naturområden och minska behoven av kostnader för uppbyggnad av ny samhällsstruktur.

En osäkerhet när det gäller översiktsplanen är kraven på sex järnvägsspår genom kommunen. Den passagen borde kunna gå att lösa med ny teknik och nya lösningar,
t ex att föra fjärrtågen genom kommunen ovanför befintliga spår i en slags tub eller med någon form av bullerskydd.

Vi måste även bevara värdefulla naturområden, som tex Järvafältet, Törnskogen och Tegelhagenskogen liksom vackra, omtyckta och fina närområden och unika platser, som t ex Edsbergs sportfält, Amerikaskogen, villastäderna, Edsbergsparken m.m

Trafikmiljön måste utformas så att den är trafiksäker, så att bullret dämpas och utan bilköer och med en hög medvetenhet om miljön.

Viktigaste planeringsärendena just nu är att göra hela Tegelhagenskogen till naturreservat, att bevara Edsbergs sportfält och inte bygga på den förorenade marken väster om Väsjön samt att utveckla Helenelund, bl a med en överdäckning av E4:an

Översiktsplanen känns på flera punkter oklar och luddig. Underlaget bör göras tydligare och språket mer lättförståeligt för medborgare som inte är vana vid planerarnas språk.

Bygg miljöriktigt

Sollentunapartiet kräver att nya byggnader uppförs på ett miljöriktigt ekologiskt sätt.
Vi ser gärna att nya hus uppförs som s.k. passivhus, dvs hus som själva klarar sin egen uppvärmning. Nya bostäder skall i första hand uppföras i goda kollektivtrafiklägen, gärna nära pendeltågstationerna
Man bör pröva att bygga även flervånings flerbostadshus i trä eftersom det är 35% billigare att bygga i trä och det går dessutom snabbare att färdigställa husen.

Bygg vid våra goda kollektivtrafiklägen och kommundelscentra

Bygg kommunens nya bostäder i första hand vid våra goda kollektivtrafiklägen som t ex våra pendeltågsstationer och vid våra kommundelscentra. Detta i syfte att minska transportbehovet , att bevara fina park – och naturområden och minska behovet av kostnader för uppbyggnad av nya samhällsstrukturer. Nya bostäder skall planeras in i dessa lägen som ersättning för dem som försvinner när naturmark behålls på andra platser i kommunen.

Bygg billiga ungdomsbostäder

Det behövs framförallt små hyreslägenheter till våra ungdomar så de kan flytta hemifrån. Det är idag nästan omöjligt för våra ungdomar att hitta ett eget boende som de har råd med. Bygg billiga ungdomsbostäder med ungdomsbostäderna i Upplands Väsby som förebild.

Låt efterfrågan styra boendeformerna

Kommunen måste respektera de boendes önskemål och val av service och boende. Balansen mellan olika boendeformer ska styras av efterfrågan. Idag är det stor brist på hyreslägenheter. Problemet är att det idag inte går att producera nya lägenheter till rimlig hyra Staten borde se över hela den svenska bostadsfinansieringspolitiken och även vidta åtgärder så att konkurrensen ökar på byggmarknaden.

Bygg inte bort oersättlig naturmark I Silverdal och Törnskogsmossen

Tallskogen mellan Silverdal och Tegelhagen liksom våtmarkerna i Törnskogsmossen vid Gustavsbergs leden är två värdefulla naturområden som hotas av planer på bebyggelse. Sollentunapartiet säger ett bestämt nej till all bebyggelse i dessa två områden. Oersättliga naturvärden måste bevaras. Bygg istället nära våra centrum och pendeltågsstationer

Planera in speciella ingångar och parkeringar vid våra större naturområden gärna med ett naturum.

Edsvik – ett av norra Stor- Stockholms förnämsta rekreationsområden

Området vid och kring Stallbacken, Edsbergs slott, Edsbacka värdshus, Sollentunavallen och Rudbecksskolan m.m. med ett antal värdefulla verksamheter, konsthall, motorcykelmuseum, Duvslaget, skall utvecklas utifrån målsättningen att området skall vara en av Stor-Stockholms mest besökta platser för kultur, fritid och idrott under namnet Edsvik.

Det finns det politisk enighet om i kommunfullmäktige vilket vi tycker är mycket bra. Det finns mycket få områden i Stor-Stockholm med så många attraktioner samlade i en så vacker miljö som Edsvikens avslutning Området bör marknadsföras intensivare än idag.
En badplats ska anläggas på västra sidan av Edsviken
Stallbacken ska kompletteras med en friluftsscen och en dansbana. Sollentunavallen ska behållas och utvecklas. En ny restaurang ska anläggas uppe vid Stallbacken med utsikt över Edsviken.

Trafiksäkerhet och buller

Trafiksäkerhet

Lokalgatorna skall vara så utformade att bilisterna får underordna sig gående och cyklister
Trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter ska prioriteras framför biltrafikens framkomlighet.

För att möjliggöra detta bör lokalvägnätet utformas så att gående och cyklister prioriteras och huvudvägnätet måste kunna korsas på ett trafiksäkert sätt.”

Gående kräver gångbanor och gångvägar som har samma standardkrav som bilvägar d.v.s. Jämn och gåvänlig ytbeläggning och bredder som tillåter tryggt framförande av barnvagn och rullator samt belysning som ger framkomlighet även i mörker. För cyklister skapas sammanhängande och separerade cykelleder som täcker hela samhället

Biltrafikens flöden måste planeras så att dagliga permanenta bilköer i rusningstid inte uppkommer. Hastigheten på lokala genomfartsgator , typ Linnés väg, bör sänkas och trottoarparkeringar där bör förbjudas.
Varje trafikolycka är onödig. Därför skall utredas var olyckorna sker i Sollentuna och börja med att åtgärda de ”värsta” olycksplatserna först.
Kommunens mål bör vara Inga döda i trafikolyckor i Sollentuna.

Utnyttjandet av kollektiva färdmedel måste öka. Då ställs krav på större och säkrare infartsparkeringar. Vid alla pendeltågsstationer och större busscentraler bör skapas tillräckligt stora och trygga cykelparkeringar

Ett lokalt kollektivt transportsystem typ servicelinjen eller enligt göteborgsmodellen bör utvecklas.

Förbifart Stockholm

är det tyvärr nödvändigt att bygga på grund av att bilismen hela tiden tillåtits öka. Man bör därför överdäcka så stor del av denna led som möjligt. Genom att sälja byggrätter ovanpå de ny överdäckningarna kan delar av dessa finansieras samtidigt som ny a ytor för bostäder och verksamheter tillskapas.

Man bör därför utreda möjligheterna att bygga bostäder och/eller arbetsplatser på dessa överdäckningar. Kan man bygga upp en bra förbindelse över vägnätet till Järvafältet
som underlättar för gångare och cyklister att ta sig dit vore det mycket bra. Ingreppen i Fyndet måste minimeras.

Buller

Störande trafikbuller är ett stort problem i Sollentunas boendemiljö och kan utgöra en hälsorisk, som bidrar till sämre livskvalitet. För att förbättrande åtgärder ska vidtas måste kommunansvariga agera kraftfullt gentemot berörda huvudmän ( Banverket, Vägverket och Swedavia AB). Samarbete krävs också med boende och när det gäller flygbullret också med kommunansvariga i Upplands Väsby.
Kommunens bullerstudie angående vägarna måste snarast slutföras.

Kommunens översiktsplan behandlar till mycket liten del flygets bullerpåverkan. Det saknas mål och riktlinjer och förslag till måluppfyllelse. Kommunen måste bevaka och ta ställning till Swedavias ansökan om nytt miljötillstånd och med skärpa formulera sin ståndpunkt visavi buller från all trafik.

Buller skall i första hand åtgärdas vid källan (lägre hastighet; tystare däck; tystare vägbeläggning; etc.)och i andra hand med skyddsåtgärder som bullerplank, tystare bostäder.
Vi måste vara försiktiga om vi vill bygga bostäder i bullerutsatta områden. Att lösa bullerproblem i efterhand är svårt och dyrt.

Bullerplanken måste kompletteras i vissa delar av kommunen. I de södra och norra delarna av kommunen saknas fortfarande bullerdämpande skydd längs E4 och järnvägen. Inför framtida utbyggnad av Arlanda flygplats måste kommunen bevaka, att det inte uppstår ännu större problem med störande flygbuller.

Sänkt hastighet, 90 km, bör införas på hela sträckan av den del av E 4, som går genom Sollentuna. Det bör läggas tyst asfalt på vissa sträckor. Sänk hastigheten till 40 km på fler vägar (jmf Edsviksvägen), där det idag är 50 km (t ex Holmbodavägen)

Det är viktigt, att kommunen värnar om Sollentunas gröna ”kilar”, så att de kan bevaras som tysta områden

Byggnation skall ske med all tänkbar bullerbegränsning. Kan det stå i detaljplanen?
Har kommunen kännedom om alla störande industrianläggningar
I detaljplanearbetet bör bullernormerna preciseras så att avstegsnormerna kan hanteras och förstås.

Parker och lekplatser

Bevara och utveckla många små kvartersnära parkytor och lekparker.
Man bör ha ett barnperspektiv på lekparker innebärande att barn ges möjligheter att medverka i samråd vid planeringen. Man bör även utveckla befintliga parker så att de blir tillgängliga för barn med funktionsnedsättningar..
Man bör anlägga en större naturlekplats typ MULLEMEC..

Våra kommundelar

Rotebro

Markanvändning för bebyggelse – främst ungdomsbostäder.
Norr om Rotebro C utmed järnvägen, från Allévägens början norrut till parkeringen öster om Timotejvägen finns en stor ledig yta som skulle kunna utnyttjas mer effektivt och ge plats för både bostäder, parkeringar och grönområden Främst den södra delen används bara för gående till och från bostäderna vid Timotejvägen. Sydligaste delen används ett par ggr per år för uppställning av cirkus. I regel få besökare. Gör en Utvecklingsplan för detta område.

Vid Holmbodavägens början, söder om Gröndalsvägen, fram till Vasavägen en mindre yta, som säkert räcker till ungdomsbostäder. (jämför Upplands Väsby)
Rotsunda gård vid Loviselund, (karta sid 21) nordöstra delen mot gränsen till Upplands Väsby. Ett stort område utmed bussgatan mot Upplands Väsby

Infartsparkeringar

Gällande infartsparkeringar finns det utrymme under motorvägsbron (förutsatt att det är kommunens mark) samt vid befintliga parkeringar på östra sidan järnvägen vid gångbron för fler parkeringar. Om Staffans väg flyttades något i sidled skulle det även gå att få in fler parkeringar. Det samma gäller på området som är inhägnat mot järnvägen vid gångbron (östra sidan) där det säkert skulle gå att komma överens med Trafikverket om att anlägga infartsparkeringar tills det att en utökning av järnvägsspår blir aktuell.

Norr om Rotebro C väster om nuvarande infartsparkering finns en avgiftsbelagd parkering. Används av mycket få bilar. Borde kunna ”omvandlas” till infartsparkering .

Söder om Rotebro station mellan nuvarande ”minimala” infartsparkeringen och bilverkstaden Autoexperten finns en tom markyta (under bron). Där ligger det oftast olika sorters skräp. Skulle kunna tas i anspråk för fler parkeringsplatser.

Edsberg med Väsjön och Törnskogen

Ingen genomfartstrafik genom Edsberg

Eftersom vi vill bevara Edsbergs sportfält helt oexploaterat så bortfaller behovet av att omvandla Ribbings väg till en genomfartsled genom Edsberg

Planeringen av Väsjöområdet skall förändras.

Visionen skall vara att planera Väsjön som en trädgårdsstad med lågenergibebyggelse.
De gröna ytorna på Edsbergs sportfält och intill Tennishallen bevaras obebyggda liksom parkeringen till Väsjöbacken. Den planerade genomfartsleden mellan Väsjöstaden och Ribbings väg tas bort ur planeringen. Denna strävan efter en bättre planering leder givetvis till en förskjutning av projektet men också till minskade kostnader och radikalt minskade konflikter med invånarna.

Detaljplanerna och trafikanslutningarna till och från Väsjöområdet revideras och kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda en dragning av merparten av trafiken norrut till Norrortsleden norr om tunneln under Törnskogen. Bebyggandet av den sanka, träskartade och troligen gravt förorenade marken väster om Väsjön bör utgå ur planen
En anslutning ner till Malla Silverstolpes väg via Bäckvägen kan anläggas om kommunen trots allt bebygger marken väster om Väsjön (Mellersta Väsjön). Möjligheterna att ansluta Norr- och Södersättra till Täby kommuns va-nät genom ett avtal med denna kommun.

Bevara HELA Törnskogsmossen

Törnskogsmossen är en värdefull våtmark som utvecklats under tusen år och som är viktig för den unika flora och fauna som finns där. Den är också viktigt för vattenflödena till Snuggan som skulle kunna torrläggas om denna våtmark skövlades genom en exploatering. Därför skall hela denna våtmark bevaras. De villor som planerats in i kanten på våtmarken ska utgå ur planeringen.

Häggvik, Norrviken och Viby

Det bör byggas en på- och avfart från Viby till E4:an.

När nuvarande brandstation flyttas så bör detta område vid Pommern upplåtas till ungdomsbostäder och till verksamheter.

I sydvästra Häggvik bör man planera för en ökad bostadsbebyggelse. Det bör snarast byggas en södra uppgång till Häggviks pendeltågsstation.
Fler bostäder bör planeras in vid Häggviks centrum och i anslutning till Häggviksskolan och Tunbergsskolan, speciellt när nuvarande stora kraftledning kommit bort genom nedgrävning.

Tureberg

Man bör söka finna fler platser för bostäder i och runt Sollentuna centrum.

På sikt bör järnvägsstationen utvecklas och järnvägen byggas över. Det finns idag teknik att bygga som inte behöver stoppa verksamheter under bygget. Exempel finns t ex i Barcelona.
Järnvägsstationens gångar kan förses med butiker om gångarna breddas.
Lägre byggnader som t ex centrum kan byggas på med radhus eller andra bostäder på taken.

Trafiken på Sollentunavägen måste ses över så att bilköerna i rusningstid försvinner.
Det behövs fler centralt belägna parkeringsplatser till infarts- och besöksparkering.
Sollentunavallen ska bevaras och utvecklas som idrottsplats
Det är angeläget att tendenserna till segregation bekämpas så att bostadsområdena i centrum integreras socialt i kommunen.

Helenelund

Däcka över E4:an med kontors- och affärsbyggnad – bygg Gate Nord

Bygg en överdäckande affärs-, hotell- och kontorsbyggnad över E4:an mellan Helenelund och Kista. Det skulle föra pendeltågstationen, norra stambanan, den nya tvärspårvägen, Kistamässan och centrala Kista närmare varandra något som skulle blåsa liv i det centrala Helenelund som idag lider av en social och kommersiell utarmning.

Skall man effektivt bryta Helenelunds nedåtgående utveckling på ett effektivt sätt så bör man utnyttja områdets centrala läge. Man bör ta bort den barriäreffekt mot Kista som E-4:an innebär. Tunneln under motorvägen gör inte passagen särskilt trivsam för de som passerar.
Man bör även annonsera platsen så att de som passerar på motorvägen uppmärksammar Kista och även Helenelund. Det är också viktigt att göra pendeltågstationen attraktivare för de resenärer som skall till Kistamässan och Kista Science City.
Skulle man kunna binda ihop Helenelund med det dynamiska Kistaområdet skulle det gynna utvecklingen både i Helenelund och andra delar av Sollentuna.
Den nya fjärrtågsstationen – Station Nord – bör etableras ihop med pendeltågsstationen i Helenelund. Då kan omstigningar ske även till den bana som fortsätter mot Oslo.
Stupvägen bör inte öppnas för allmän genomfart till hela Kista eftersom det finns andra bra förbindelser. Däremot måste det givetvis finns goda möjligheter att angöra pendel och fjärrtågsstationen från Kista med bussar och taxi och andra fordon..

Inrätta snarast Tegelhagenskogen som naturreservat

Inrätta hela Tegelhagenskogen som naturreservat . I detta ska även ingå delar av kv Manskapet och Mässen samt del av Helenelund 7:5. Tallskogen mellan Silverdal och Tegelhagen skall bevaras liksom Svartpälsbinas backar. Respektera strandskyddet och den gröna kil som är en förbindelse med EKO-parken.

Inrätta en servicelinje i södra Sollentuna

I norra Sollentuna finns en servicelinje som trafikerar bla smala gator inne i bostadsområdena.
I södra finns inte detta. Man bör se till att en sådan linje inrättas från Silverdal, via Tegelhagen och Edsviken  fram till Sollentuna sjukhus, och avslutas vid Sollentuna Station kan bli verklighet.

Nya återvinningsstationer

Bättre platser behövs för våra återvinningsstationer. En sådan kan etableras vid Edsviksvägens slut. (vid båtuppläggningsplatsen) en annan vid Mullevägen/Stråkvägen.. Dessutom finns flera andra platser i södra kommundelarna, som skulle kunna förses med återvinningsstationer. Återvinningsstationen vid Skogstorpsvägen ligger däremot olämpligt.

Respekt för demokratin och medborgarnas åsikter är grunden för en god planering

En respekt för medborgarnas åsikter och för stora lokal opuinioner är en grundläggande förutsättning för en hållbar och god planering. Det är värdefullt med samråd men dessa bör även följas av att man tar hänsyn till de ställningstaganden som de närboende fört fram vid dessa samråd.
Vi hoppas att kommunens politiska majoritet tar hänsyn till nu framförallt de boende i Edsberg, Kring Väsjön och i Tegelhagen och Silverdal när dessa medborgare vill värna miljön i sina kommundelar.

Sollentuna den 4 oktober 2011

För Sollentunapartiet

Ingwar Åhman-Eklund
Ordförande